Om kursplanering.se

I korthet

  • Webbplatsen är ett verktyg för att skapa och hantera kursplaneringar.
  • Webbplatsen är ett verktyg för att dela med sig av filer, länkar och andra resurser som är användbara i undervisning.
  • Webbplatsen betatestas fortfarande (det vill säga körs på försök).
  • Webbplatsen är helt öppen, och allt innehåll på den är öppet.

Videoversionen

Det finns en spellista med videor som visar hur kursplanering.se (version 1.0) fungerar.
Videorna, och lite annat, hittar du här: http://kursplanering.se/node/602

Den längre varianten

Jag som har skapat den här webbplatsen heter Johan Falk, och var HT 2012 till VT 2015 mattelärare på Rudbeck i Sollentuna. (Från hösten 2015 jobbar jag på Skolverket.) Innan jag blev mattelärare var jag webbutvecklare, och arbetade helhjärtat med något som kallas open source. Man kan säga att open source är två saker: dels en licensform som garanterar att ingen stänger in program eller kod, dels en filosofi som går ut på att det är bättre att hjälpas åt än att kämpa mot varandra.

Nästan alla lärare tycker att det är en bra idé att dela med sig till andra lärare av övningsuppgifter, kursplaneringar, gamla prov, länkar till videor, och allmänna tips som är bra att ha i undervisningen. Men mycket få gör det i någon större utsträckning. Varför? För att det inte finns tid. Jag hoppas att den här webbplatsen, så småningom, kan ändra på det.

Du kan använda den här webbplatsen till några olika saker:

  1. Du kan lägga in ett schema för en kurs du håller. Då får du en kalender med lektionsrubriker, en veckolista med lektionerna samlade per vecka (bra för utskrift), och verktyg för att knuffa lektionsinnehållet upp/ner i din planering.
  2. Du kan göra ett kursupplägg, som du kan använda i scheman. I upplägget kan du dela upp kursen i avsnitt, och ange hur många lektioner du tänker att varje avsnitt ska ta. När du väl har ett kursupplägg klart kan du hälla in det i ett schema, så att innehållet i lektionerna motsvarar ditt kursupplägg.
  3. Du kan göra kursupplägget mer detaljerat, genom att ge beskrivning till de olika avsnitten. Du kan till exempel skriva upp vad eleverna förväntas kunna efter avsnittet, och även lägga till saker som bokhänvisningar, bifogade filer, länkar till videor, med mera. Beskrivningarna kommer att synas vid respektive lektion – eleverna kommer åt planeringen här på webbplatsen.
  4. Du kan bläddra bland andras kursupplägg, avsnitt, och undervisningsresurser. Hittar du saker du gillar kan du återanvända dem i din egen planering.

En viktig poäng med den här webbplatsen är att du inte behöver göra mer än att lägga upp dina lektioner, så att du får ett lättanvänt schema. Och en viktig poäng är att det ska vara så enkelt att göra att redan första gången sparar du tid jämfört med att göra samma sak i ett kalkylblad, en ordbehandlare, eller vad du nu använder för att sköta din kursplanering idag.

När du väl lagt in dina lektioner kanske du vill förse en eller flera lektioner med en beskrivning. Då kan du börja skapa kursavsnitt, och göra planeringen mer och mer fyllig. Men du behöver inte.

Om du tycker att det går jättebra att fylla ut kursavsnitten med innehåll så kanske du vill göra det på ett mer bestående sätt – och skapa en kursplanering som du kan återanvända. Då går det att göra. I slutändan kanske ni är fyra kollegor som samarbetar om att göra ett kursupplägg ni alla är nöjda med. Kanske hittar du en kursplanering som fyra andra lärare gjort, på en annan skola, och tycker att den verkar så bra att du vill använda den (efter lite små ändringar). Kanske hittar du en videoserie som visar hur man använder grafritande räknare, och tycker att den vore bra att ge till dina elever. Kanske hittar du instuderingsuppgifter om oktoberrevolutionen. Eller så är du nöjd med att ha dina lektioner i en kalender, och tycker inte att det behövs mer just nu. Du får använda webbplatsen så mycket eller lite du vill.

Betatestning

Den här webbplatsen är resultatet av erfarenheter jag gjorde under första halvåret, då jag byggde upp tre olika webblösningar för att sköta planering och dela resurser mellan lärare. Jag känner mig så pass säker i mina erfarenheter att jag vill testa ett längre experiment, vilket är den här webbplatsen. Den används på försök av ett antal lärare, för att hitta funktioner som behöver läggas till eller förbättras. (Om du är intresserad av att betatesta den här versionen av verktyget får du gärna kontakta mig på johan@vaxjonexus.com.)

När/om testkörningen är klar kommer man att kunna skaffa ett konto här själv, utan inblandning av någon administratör.

Vem är jag?

Jag som driver webbplatsen heter Johan Falk.
Det här är den blogg jag drev som lärare: http://magisterfalk.wordpress.com/
Jag finns också på Twitter: http://twitter.com/magisterfalk
Jag hänger också en hel del i en Facebook-grupp för matteundervisning: http://www.facebook.com/groups/matematikundervisning/

Under 2014 drevs kursplanering.se med stöd från Internetfonden.