Bloggar och nyheter om skola och utbildning

Köp min bok!

Källa: Nätkulturer (Elza Dunkels) 18 timmar 29 minuter sedan

Jag har ju figurerat rent ohemult mycket i media den senaste tiden. Och det är ju viktigt och bra men det blir väldigt kortfattat när jag har tre minuter på mig att reda ut viktiga saker som ungas användning av sociala medier. Men då finns ju min bok, som på ett lättbegripligt sätt men ändå vetenskapligt förankrat går igenom många av de frågor jag uttalar mig om i media. Den finns som pappersbok eller e-bok. Köp den och läs den! Ge bort ett exemplar till nån annan om du redan har den! Och om du har läst den, skriv en recension!

 

Läs hela inlägget

Projektsidor

Källa: I huvudet på en slöjdlärare (Leif Blomqvist) 1 dag 1 timme sedan

För några veckor sen började jag på allvar ta tag i en idé som legat och grott i min tanke länge. Jag vill ha en samlingsida med projekt för mina elever för att på så sätt förnya min flippade slöjdsal. Jag började kika på wikispaces och gjorde ett allvarligt försök men det var inte så jag ville ha det. Har även prövat med blendspaces som är ganska bra och kanske får jag anledning att återkomma till det. Men det som har varit mest lättarbetat för mig har varit google sites. Det finns visserligen inte så många olika alternativ i hur jag kan lägga upp sidan men kanske är det enkelheten som lockar mig. Jag har gjort några olika sidor där jag lagt till en del filmer, begrepp, mallar, självrättade quiz där eleven kan testa sig själv men på något ställe har jag även länkat till steg för steg instruktioner och flashkort som också är en hjälp för elever. Vad tror ni. Funkar det? Skall testa med några elever nästa vecka och kanske får jag anledning att återkomma men en analys.

Gå gärna in och titta på en av sidorna och därifrån kan du klicka dig vidare. Men kom ihåg att sidan är under uppbyggnad. https://sites.google.com/view/slojdlararen/automata

 


Läs hela inlägget

Samma text i kunskapskravet för E, C och A? Hur ska det bedömas? Hur ska jag kommunicera resultatet för eleven?

Källa: Specialpedagogen (Helena Wallberg) 1 dag 12 timmar sedan

Jag får en hel del frågor om hur man ska förhålla sig till delar av kunskapskraven som innehåller samma text utan progressionsord mellan stegen. Till exempel, i kursplanen för ämnet samhällskunskap finns följande text återgiven som en del av kunskapskravet för E, C och A i årskurs 9:

Eleven redogör för de mänskliga rättigheternas innebörd och betydelse och ger exempel på hur de kränks och främjas i olika delar av världen. Dessutom kan eleven redogöra för de nationella minoriteterna och deras särställning och rättigheter.

Samma text i olika betygssteg. Om man då tänker att en elev når den delen av kunskapskravet med nöd och näppe, hur ska man förhålla sig till att det tydligen kan vara på A-nivå också? Framförallt, hur dokumenterar man i den digitala matrisen om man nu tycker att eleven i stort presterar på E-nivå men i denna del alltså skulle kunna sägas nå A-nivå?

Om man fyller i E efter en uppgift som rör enbart mänskliga rättigheter kanske eleven tänker att ”uppgiftsbetyget” borde kunna vara på C-nivå eller A-nivå.  Dilemmat är kanske snarast hur detta ska kommuniceras till eleven. Lärarens bedömning kanske är att elevens prestationer i stort är på E-nivå men i denna del så behöver inte eleven ha presterat bättre än E för att ändå kunna nå C eller A i helhetsbedömningen. Eller hur är det tänkt?

Skolverket har tänkt att denna del av kunskapskravet inte behöver anges i progression utan är mer tänkt att vara något som antingen uppnås eller inte. Den tanken är sprungen ur intentionen att kunskapskraven ska användas som helhetsbedömning. Problemet uppstår när matrisen används för att bedöma delar istället för helheter.

Det viktiga är att förklara tydligt för eleverna att de stycken som är likadant formulerade i alla eller flera betygssteg behöver bara uppnås eller inte uppnås. De är inte föremål för progression eller kvalitetsnivåer men...

Läs hela inlägget

Nu åker jag till solen

Källa: Nätkulturer (Elza Dunkels) 1 dag 18 timmar sedan

När detta publiceras sitter jag på flyget till varmare trakter. En vecka tänkte jag läsa och slappa i solen. Men #blogg100 tar inte semester så under tiden kan ni läsa blogginlägg som jag har förinställt. Hoppas att det funkar!

 

Läs hela inlägget

Pedofili är en sjukdom

Källa: Tysta tankar (Mats Olsson) 2 dagar 10 timmar sedan

Övergrepp är ett brott.

Sambandet är inte självklart. Det finns personer som lider av pedofili, men som inte begår övergrepp. 

Fint och nyanserat i svårt ämne Kropp & Själ – Diagnos: pedofilhttps://t.co/eeMBeNB2MP @SR_kroppochsjal

— Mats Olsson (@tystatankar) March 25, 2017

Det finns personer som begår övergrepp, som inte lider av pedofili.


Webbinarium: öppen utbildning för asylsökande

Källa: Flexspan (Alastair Creelman) 2 dagar 16 timmar sedan
CC0 Public domain on PixabayKan öppna utbildningar som MOOCs användas för att hjälpa nyanlända komma in i utbildningssystemet och arbetsmarknaden? Onsdag 19 april (15.00-16.00) hålls ett webbinarium, Open education for refugees – Optimizing diversity through MOOCs, där denna fråga ska diskuteras med exempel från befintliga projekt.

Under webbinariet kommer du att få höra erfarenheter från följande:
  • John Traxler: Research Professor of Digital Learning, University of Wolverhampton UK.
  • Jennifer Contreras: Projektsamordnare, kompetensvalidering av asylsökande och flyktingar, Linnéuniversitetet.  
  • Paula Morais: Distance Education Expert for LASER Project, led by British Council and financed by the EU, aiming to engage Syrian refugees on online accredited courses and MOOCs, in Jordan and Lebanon. 
- Refugees face legal, linguistic, cultural, institutional and financial barriers to enter higher education. Furthermore, traditional universities can only offer places to a certain number of students, with funded places even rarer, and seldom have the capacity to cope with large numbers of refugees in a short time. The lengthy process of seeking asylum is lost time for most refugees. Utilizing MOOCs to support refugees in entering HE or employment market is a strategy to currently being explored by various initiatives in line with ECs communication 2013 “wider use of new technology and open educational resources can contribute to alleviating costs for educational institutions and for students,... Läs hela inlägget

Världen och journalistiken in i skolan

Källa: Nätkulturer (Elza Dunkels) 2 dagar 18 timmar sedan

Letar du efter nya sätt att undervisa i källkritik? Vi har platser kvar i projektet ”Världen och journalistiken in i skolan”. Låt eleverna följa med journalisten Martin Schibbye ut i fält under ett reportage och på så sätt lära sig att bli mediekritiska och förstå hur journalistik görs.

Det skriver Brit Stakston om den nya satsningen på skolan som Blankspot project nu lanserar; ett skolprojekt där elever får arbeta med mediefrågor och demokratieringsprocesser. Ett unikt upplägg gör att de skolor som blir utvalda får följa en journalist i realtid och se journalistiken i arbete, med alla situationer som uppstår och val som görs.

Anmäl ert intresse för medverkan till Lin@blankspotproject.se före den 31 mars 2017.

 

Läs hela inlägget

Särskilda behov?

Källa: Nätkulturer (Elza Dunkels) 3 dagar 5 timmar sedan

Har människor med Downs syndrom särskilda behov? Nej, självklart har alla samma behov!

Öppna lärresurser för yrkesutbildning

Källa: Flexspan (Alastair Creelman) 3 dagar 17 timmar sedan
Skills Commons är ett bibliotek med öppna lärresurser (Open Educational Resources) från cirka 700 universitet och organisationer som kan användas inom yrkesutbildningar och fortbildning av yrkesverksamma. Här hittar du föreläsningar, kursmaterial, övningar och tester som får användas fritt genom Creative Commons-licenser. Skills Commons har sammanställts i samarbete mellan amerikanska arbetsmarknadsdepartementet (Department of Labor) och California State University och använder bland annat resurser från OER-samlingen MERLOT. Syftet är att stimulera utvecklingen av yrkesutbildningar genom att dela resurser, skapa nätverk och samarbetsgrupper. En intressant finess med Skills Commons är att du kan söka resurser efter bransch via en interaktiv färgkodad diagram (industry wheel).

Läs hela inlägget

Bamse och jag

Källa: Nätkulturer (Elza Dunkels) 4 dagar 5 timmar sedan

Nu har jag haft möte med Bamse igen. Smitt planer för framtiden, bland annat för TEDx Umeå och när ännu ett serieavsnitt om internet kommer ut i höst.

Sidor

Prenumerera på Bloggar och nyheter om skola och utbildning